×

Nie uwierzycie… Samochód utknął na przejeździe kolejowym w Sterkowcu! / 16 września 2023 r.

Nie uwierzycie… Samochód utknął na przejeździe kolejowym w Sterkowcu! / 16 września 2023 r.

Na przejeździe kolejowym w Sterkwocu doszło do kolejnego w tym roku przypadku, gdy samochód osobowy utknął na przejeździe kolejowym. Zdarzenie miało miejsce w sobotę 16 września w godzinach porannych. Sprawcą była osoba kierująca pojazdem na bocheńskich tablicach rejestracyjnych.

– W tym miejscu to wręcz nieprawdopodobne zdarzenie – mówią z ironią mieszkańcy Sterkowca.

Co ciekawe, zaledwie dzień wcześniej – w piątek 15 września w godzinach porannych na przejeździe prowadzona była akcja Bezpieczny przejazd.

foto: Spotted:Brzesko

To 9 z kolei tego typu zdarzenie w 2023 r. Pod koniec sierpnia 76-letni mieszkaniec Powiatu Brzeskiego zignorował sygnalizację i wjechał na torowisko w momencie gdy jeszcze procedura zamknięcia szlabanów była już rozpoczęta. Pojazd utknął pomiędzy zamkniętymi rogatkami. Mężczyzna ostatecznie zadecydował się na wyłamanie rogatek.

Czy przejazd w Sterkowcu działa prawidłowo?

Wiele osób pyta co jest nie tak z przejazdem kolejowym w Sterkowcu. W opinii fachowców – wszystko jest ok, o wiele gorzej jest ze znajomością przepisów wśród kierowców uwięzionych za szlabanem.

Postanowiliśmy nagrać standardową sekwencję zamykania szlabanów na przejeździe kolejowym. W naszej opinii wszystko przebiegało prawidłowo. Rogatki zamykają się w momencie, gdy pociąg jest najczęściej nie dalej jak około 1 km od przejazdu, a czas do nadjechania pociągu to zaledwie od 1 do 2 minut…

W lipcu 2020 r. PKP opublikowało film zawierający najlepsze nagrania z monitoringu dozorującego przejazd.

Od momentu modernizacji linii kolejowej w 2015 roku zapory na przejazdach kolejowych w Sterkowcu i Biadolinach Radłowskich zamontowane są rogatki, które są sterowane automatycznie. Skład pociągu znajdujący się w określonej odległości od przejazdu uruchamia opuszczanie zapór. Niestety dochodzi tam do wielu niebezpiecznych sytuacji ze strony kierowców, którzy np. objeżdżają półrogatki lub przejeżdżają pod opadającymi szlabanami.

Czerwone światło oznacza bezwzględny zakaz wjazdu. Czerwone światło, które nadawane jest przed przejazdami kolejowo-drogowymi, wyposażonymi w system i urządzenia zabezpieczenia ruchu, ma takie samo znaczenie jak na skrzyżowaniach ulicznych. Dlaczego tak bardzo je lekceważymy?

Jak zachować się na przejeździe kolejowym?

Kierowco!

  • Zbliżając się do przejazdu kolejowego czy przejeżdżając przez niego zachowaj szczególną ostrożność. Na drogach dojazdowych do przejazdów ustawione są znaki drogowe, które ostrzegają uczestników ruchu o przejeździe kolejowo-drogowym. Na samym przejeździe również znajdują się odpowiednie znaki ostrzegawcze. Niestosowanie się do zasad ruchu drogowego i obowiązujących przepisów oraz znaków to czasami kwestia życia lub śmierci.
  • Przed wjechaniem na tory upewnij się czy nie zbliża się pojazd szynowy.
  • Wjazd na przejazd jest dozwolony dopiero po całkowitym podniesieniu się rogatek i wyłączeniu sygnalizacji przejazdowej.
  • Jedź z taką prędkością, abyś w każdej chwili mógł zatrzymać pojazd.
  • W razie unieruchomienia pojazdu na przejeździe kolejowym niezwłocznie usuń go z torowiska a jeżeli to niemożliwe szybko opuść pojazd.

Kierującemu zabrania się:

  • objeżdżania opuszczonych zapór lub półzapór oraz wjeżdżania na przejazd, jeżeli opuszczanie ich zostało rozpoczęte lub podnoszenie nie zostało zakończone;
  • wjeżdżania na przejazd, jeżeli po drugiej stronie przejazdu nie ma miejsca do kontynuowania jazdy;
  • wyprzedzania pojazdu na przejeździe kolejowym i bezpośrednio przed nim;

Przejeżdżając przez przejazd kolejowy zachowaj szczególną ostrożność!

Pieszy!

  • Pamiętaj, aby przekraczać tory tylko w wyznaczonych przejściach lub przejazdach, przestrzegać wszystkich znaków ostrzegawczych i znajdujących się tam sygnałów.
  • Chodzenie po torach jest niezgodne z prawem i bardzo niebezpieczne. Pociąg może nie zatrzymać się na wcześnie, aby uniknąć zdarzenia.
  • Bądź czujny w pobliżu przejazdów kolejowych – nie czytaj, nie korzystaj ze słuchawek, aby słyszeć nadjeżdżający pociąg.

foto: Spotted: Brzesko

IB / PKP