Innowacyjne Dworce Systemowe – wreszcie jest umowa!
Koniec 2018 roku mieszkańcy Biadolin Szlacheckich, Jasienia i Sterkowca oraz pasażerowie korzystający z dworców kolejowych w tych miejscowościach będą z pewnością wspominać bardzo dobrze. Wszystko to za sprawą zmierzających wreszcie do szczęśliwego finału losów dworców kolejowych. Po latach batalii o przetrwanie wreszcie zostaną wyremontowane – tak jak dworzec w Jasieniu, lub powstaną zupełnie nowe dworce – tak jak w Sterkowcu i Biadolinach. W piątek 28 grudnia 2018 r. przedstawiciele PKP SA podpisali z Centrum Unijnych Projektów Transportowych umowy na dofinansowanie dla budowy i przebudowy 59 dworców. Wartość projektów to ponad 605 mln zł, z czego środki unijne stanowią ponad 412 mln zł. Wśród dworców z dofinansowaniem na remont znalazły się właśnie trzy dworce z terenu Powiatu Brzeskiego.
PKP SA otrzymały środki na realizację siedmiu projektów dworcowych, zakładających budowę bądź przebudowę 59 dworców kolejowych, pogrupowanych w zależności od linii kolejowej. Podróżni zyskają obiekty na miarę XXI wieku – funkcjonalne i nowoczesne. W ramach modernizacji budynki zostaną dostosowane do potrzeb wszystkich grup podróżnych, w tym osób o ograniczonej mobilności. Spółka prowadziła już kilka przetargów na budowę i przebudowę dworców objętych przyznanym właśnie dofinansowaniem, ale większość z nich kończyła się fiaskiem – brakiem ofert lub propozycjami przewyższającymi budżet zamawiającego.
Jak informuje portal branżowy „transport-publiczny.pl” – trzeci projekt obejmuje dworce przy liniach 68, 91 i 94. Zakres inwestycji obejmuje rozbiórkę istniejących i budowę nowych dworców systemowych (Biadoliny, Czarna Tarnowska, Sterkowiec), budowę nowego dworca systemowego (Sędziszów Małopolski), a także przebudowę i modernizację istniejących obiektów (Jasień Brzeski, Kraków Swoszowice, Radymno, Rzeszów Główny, Stalowa Wola Rozwadów). Projekt będzie realizowany do połowy 2022 r. Miejmy nadzieję że obędzie się bez opóźnień.
Przypomnijmy – w Biadolinach w miejsce dotychczas istniejącego budynku powstanie budynek typu A, a z kolei w Sterkowcu – budynek typu B. Dworzec Typowy – jak wskazuje PKP – składać się będzie z części kubaturowej oraz wiaty (budynki będą niepodpiwniczone). W tej pierwszej – w zależności od wybranego typu – znajdować się będą pomieszczenia niezbędne do funkcjonowania dworca (w obiektach typu „A” w części kubaturowej zaplanowano wydzielenie części technicznej wraz z toaletą i otwartą poczekalnią, w obiektach typu ‘B” ma zostać wydzielona część techniczna wraz z toaletę, zamkniętą i ogrzewaną poczekalnią, a także część komercyjna z możliwością sprzedaży biletów lub kasa z zapleczem sanitarnym). Pod wiatą z kolei mają się znaleźć m.in. poczekalnia zewnętrza, zadaszony parking rowerowy i miejsce na automaty. Obiekty typu „A” mają mieć powierzchnię całkowitą ok. 40 m. kw. , obiekty typu „B” – ok. 90 m.kw. W obu przypadkach obiekty mają mieć wysoką na ok. 8 metrów wieżę zegarową.
—
IB / transport-publiczny.pl (Witold Urbanowicz)
Opublikuj komentarz