Druga nitka A-4 Brzesko-Wierzchosławice otwarta!
15 maja 2013 r. został puszczony ruch drugą jezdnią autostrady A4 od węzła Brzesko do węzła Wierzchosławice. To blisko rok później niż początkowo planowano, gdyż autostrada miała być dostępna przed Euro 2012.
Pierwszą umowę na budowę odcinka Brzesko-Wierzchosławice podpisano 5 lutego 2010 r. z konsorcjum NDI i SB Granit. Umowa została zerwana w niecały rok później – 23 lutego 2011 roku. Po blisko półrocznej przerwie GDDKiA podpisała drugą umowę 27 września 2011 roku – tym razem z konsorcjum Heilit + Woerner Budowlana Sp z o.o., Strabag Sp. z o.o., Poldim Spółka Akcyjna, Przedsiębiorstwo Inżynieryjne IMB – PODBESKIDZIE Sp. z o.o.
W związku z kolejnymi problemami problemami na budowanym odcinku (m.in. bankructwo tarnowskiego Poldimu) – autostradę oddawano do użytku na raty. 29 listopada 2012 r. oddano północny, 21 kilometrowy fragment autostrady A4 – ruch na tym odcinku odbywał się tylko po jednym pasie w każdą ze stron. W efekcie doszło tam do 31 kolizji i czterech groźnych wypadków, w których rannych zostało 12 osób. Jeden z kierowców został zabity po tym gdy z wiaduktu nad autostradą na jego samochód zrzucono kilkunastokilogramową bryłę lodu.
Jednak puszczenie ruchu na południowym pasie nie oznacza końca budowy na tym odcinku. Prowadzone będą jeszcze prace na MOP-ach (miejscach obsługi podróżnych), przejściach dla zwierząt, na drogach serwisowych, wykonywane też będą ogrodzenia.
Na drugiej jezdni, która użytkowana była od 29 listopada 2012 r., poprawiane będzie oznakowanie poziome na kilkusetmetrowych odcinkach, co spowoduje czasowe zawężenie jezdni do jednego pasa ruchu. Roboty te szybko postępują, w związku z tym nie będą to długotrwałe utrudnienia, tyko chwilowe.
Uzupełniane będą jeszcze wypełnienia ekranów także przy jezdni już użytkowanej.
Kierowcy i mieszkańcy zgłaszają uwagi co do jakości wykonania autostrady i tego jak została zaprojektowana. Np. w Sterkowcu na blisko 500 metrowym odcinku nie zaprojektowano ekranów dźwiękowych – przez co na hałas narzekają nawet osoby mieszkające 500-600 metrów od autostrady. Są również zastrzeżenia do jakości nawierzchni oraz dylatacji na wiaduktach i mostach, gdzie jest odczuwalna różnica poziomów pomiędzy jezdnią a obiektami mostowymi.
Nadal pozostawione będą zjazdy z autostrady dla pojazdów budowy: dwa zjazdy w pobliżu przejść dla zwierząt, zjazdy na MOP-y. W związku z prowadzonymi pracami prędkość na tym odcinku autostrady ograniczona będzie do 110 km/h i utrzymany zostanie zakaz wjazdu pojazdów o nośności powyżej 12 t.
Zakończenie robót planowane jest w czerwcu 2013 r.
Odcinek od węzła Brzesko do węzła Wierzchosławice obejmuje budowę odcinka autostrady o długości 20,8 km, jednego bezkolizyjnego węzła autostradowego „Wierzchosławice”, przebudowę lub przełożenie istniejących dróg poprzecznych, budowę dwupoziomowych skrzyżowań z drogami poprzecznymi, liniami PKP, rzekami i szlakami migracji zwierząt przecinającymi autostradę w postaci 25 obiektów inżynierskich oraz dwóch Miejsc Obsługi Podróżnych: MOP I Mokrzyska oraz MOP I Bagno.
–
radiokrakow.pl / GDDKiA / IB
Opublikuj komentarz