Szkoła Podstawowa w Sterkowcu / BIM
Pierwszą źródłowo potwierdzoną placówką edukacyjną w Sterkowcu – była jednoklasowa Szkoła Ludowa, działająca już w 1894 r. Trzynaście lat później mieszkańcy wsi oddali do użytku nowy budynek szkolny, używany aż do lat 50., kiedy to nastąpiła przeprowadzka do następnego wzniesionego sumptem społecznym budynku. W latach powojennych szkoła funkcjonowała jako placówka o niepełnym stopniu organizacyjnym, obejmująca w różnym okresie klasy I-V, I-IV, I-III. Uczniowie klas starszych kontynuowali naukę w Maszkienicach, a następnie w Szczepanowie, kiedy to szkoła w Sterkowcu była punktem filialnym tamtejszej Zbiorczej Szkoły Podstawowej. Dopiero w 1987 r. szkoła w Sterkowcu uzyskała status placówki samodzielnej, początkowo trzyklasowej.
– Od samego początku samodzielności placówki szkolą bardzo często zmieniała swój status organizacyjny – mówi Adam Zydroń, dyrektor Szkoły Podstawowej w Sterkowcu, sprawujący swą funkcję od 1992 r. – W r. 1993 była już sześcioklasowa, rok później siedmioklasowa. Dopiero w 1995 r. stalą się pełną szkolą ośmioklasową, by po paru latach znów zmienić status wynikający z reformy edukacyjnej, na sześcioklasową z ósmą klasą i wreszcie sześcioklasową. Wraz z początkiem nowego roku szkolnego 2001/2002 Szkolą Podstawowa w Sterkowcu stanie się z kolei placówką macierzystą dla dotychczasowej Szkoły Podstawowej w Wokowicach, przekształconej obecnie w naszą filię.
Liczne zmiany statusu korelowały ściśle z ciągłymi przeróbkami budynku szkolnego. Zgodę na rozbudowę i modernizację istniejącego piętrowego budynku, mieszczącego dwie sale lekcyjne oraz pomieszczenie będące zarazem kancelarią, pokojem nauczycielskim i biblioteką, uzyskano w latach 80. dzięki staraniom mieszkańców wsi na czele z ówczesnymi radnymi i sołtysem Franciszkiem Witkiem. To zaangażowanie zaowocowało w oddanie do użytku nowej części szkoły, z sześcioma salami lekcyjnymi, zastępczym pomieszczeniem bibliotecznym, pokojem nauczycielskim, dużymi korytarzami i sanitariatami oraz z szatnią i częściowo ukończoną kotłownią. Placówka została ponadto wyposażona w podstawowe meble i sprzęt szkolny oraz częściowo w pomoce dydaktyczne. Nadal jednak trwały prace nad modernizacją szkoły. Staraniem dyrekcji, Społecznego Komitetu Rozbudowy Szkoły (m.in. przewodniczącego Romana Turleja, członków Wojciecha Chmielarza i Kazimierza Lisa), ówczesnego radnego i sołtysa Sterkowca Kazimierza Legutki oraz zasłużonego animatora działań społecznych na terenie wsi, Mariana Zalewskiego, otrzymano dotację z Europejskiego Funduszu Rozwoju Wsi Polskiej, która przyczyniła się do zakończenia dalszych prac budowlanych, dążących do gruntownego wyremontowania starej części szkoły oraz połączenia jej w jedną funkcjonalną całość z nową częścią budynku. Pomimo bardzo słabych środków na wyposażenie wyremontowanych pomieszczeń, udało się oddać kolejną salę lekcyjną, następnie kancelarię i dalsze pomieszczenia kotłowni. W r. 1995 w starej, lecz świeżo wyremontowanej części szkoły, oddano do użytku zastępczą salkę gimnastyczną. Następne lata przyniosły kolejne prace w obrębie szkoły i w jej otoczeniu, m.in. zakończono budowę ogrodzenia oraz stworzono warunki do budowy boiska szkolnego, a także wykonano ocieplenie oraz elewację budynku.
– Rozpoczęta przed laty modernizacja nadal nie została w pełni zakończona, gdyż pozostały jeszcze do wykonania prace na poddaszu szkoły, gdzie w przyszłości można by było urządzić np. bibliotekę z czytelnią oraz pomieszczenia do zajęć pozalekcyjnych – podsumowuje skomplikowaną historię rozbudowy dyrektor Zydroń. – Należy także wykonać odwodnienie szkoły, potem zaś zagospodarować teren wokół niej. Przedłużające się prace budowlane miały wpływ na wszystkie obszary pracy naszej szkoły, ponieważ zabierały one dużą część funduszy, których później brakowało m.in. na wyposażenie placówki w sprzęt i pomoce dydaktyczne.
Obecnie bazę lokalową Szkoły Podstawowej w Sterkowcu stanowi sześć sal lekcyjnych, sala biblioteczna, zastępcza salka gimnastyczna, pomieszczenie zajęte tymczasowo przez tworzącą się pracownię komputerową, pokój nauczycielski, pomieszczenia administracyjne, korytarze, sanitariaty oraz szatnie i kotłownia w piwnicach. Zastępcza salka gimnastyczna to pomieszczenie o wymiarach ok. 50m2, wyposażone w podstawowy sprzęt sportowy i bardzo dobrze przystosowane do prowadzenia zajęć z gimnastyki korekcyjno-kompensacyjnej. Uzupełnieniem zaplecza sportowego jest stół do tenisa na korytarzu, boisko trawiaste z piłkochwytami, jak również oddane niedawno do użytku utwardzone boisko do piłki koszykowej, dostępne nie tylko dla młodzieży szkolnej.
– Stopień wyposażenia w pomoce dydaktyczne jest proporcjonalny do funduszy, jakie szkolą otrzymała lub mogła wygospodarować. Przy bardzo oszczędnej polityce budżetowej udaje się na bieżąco uzupełniać skromną bazę dydaktyczną i księgozbiór. Z własnych środków zakupiono ponad 50% wyposażenia potrzebnego do założenia standardowej pracowni komputerowej – wyjaśnia dyrektor. – W związku ze zmianami wynikającymi z reformy edukacyjnej baza dydaktyczna wymaga jednak dalszego uzupełnienia w nowe środki audiowizualne, komputerowe, a sytuacja finansowa szkoły bardzo nas ogranicza w tym zakresie.
W bieżącym roku szkolnym w Szkole Podstawowej w Sterkowcu naukę rozpoczyna stu uczniów w sześciu oddziałach klas I-VI oraz piętnaścioro „zerówkowiczów” w należącym do szkoły oddziale przedszkolnym, mieszczącym się w sąsiednim Domu Kultury. Uczniowie to głównie mieszkańcy Sterkowca, niekiedy także dzieci spoza rejonu, z Jadownik, Maszkienic, Szczepanowa, Wokowic. Nad dziatwą czuwa 15 nauczycieli (w tym 6 zatrudnionym w niepełnym wymiarze godzin) oraz 4 osoby obsługi administracyjnej i technicznej szkoły (w tym 2 w niepełnym wymiarze godzin).
– Kadrę stanowi młody, prężny zespól z wyższym wykształceniem i przygotowaniem pedagogicznym. Nauczyciele systematycznie podnoszą lub zdobywają nowe kwalifikacje zawodowe – podkreśla dyrektor.
Absolwentów szkoły łatwo można policzyć: ośmioklasową szkołę ukończyło 122 absolwentów (lata 1996-2000), przy czym większość (ok.70%) kontynuuje naukę w szkołach maturalnych, a szkołę sześcioklasową jak dotąd 55 uczniów (lata 1999-2001).
– Szkoła Podstawowa w Sterkowcu w chwili obecnej zapewnia każdemu uczniowi podstawowe warunki do jego rozwoju, do wychowania i opieki, odpowiednie do wieku i osiągniętego poziomu, poprzez cały szereg działań dydaktyczno-wychowawczych i opiekuńczych – mówi dyrektor Zydroń.
Jeśli chodzi o bazę socjalną szkoły w Sterkowcu, nie dysponuje ona stołówką ani np. gabinetem higienistki, jednakże przygotowywane są dla uczniów II śniadania finansowane przez pomóc społeczną, uczniowie zaś znajdują się pod opieką medyczną Ośrodka Zdrowia w Szczepanowie. Szkoła utrzymuje stały kontakt z pracującymi tam: lekarzem, pielęgniarką i stomatologiem. Dyrektor szkoły z uznaniem mówi o ich zaangażowaniu w pracy z uczniami Sterkowca i liczy na dalszą tak pozytywną współpracę.
W szkole prowadzone są zajęcia dydaktyczno-wyrównawcze i gimnastyka korekcyjno-kompensacyjna, działają również koła: matematyczne, polonistyczne i rekreacyjno-sportowe (częściowo finansowane przez gminę, w większości jednak prowadzone społecznie), ponadto Samorząd Uczniowski, Szkolne Koła PCK, LOP i PTTK. W ramach ZHP funkcjonuje m.in. gromada zuchowa „Jarzębinowe Zuchy”, prowadzona od połowy lat 70. przez harcmistrz Alicję Drąg, wieloletnią i bardzo zasłużoną nauczycielkę szkoły w Sterkowcu.
– Wspomniane organizacje szkolne starają się wypełnić młodzieży czas wolny, wychodzą z ciekawymi propozycjami na zewnątrz, do środowiska, szczególnie przy okazji świąt religijnych czy rodzinnych (np. Dzień Matki, Babci, Dziadka) oraz akcji wynikających z programowej działalności (np. działania proekologiczne: Dzień Ziemi, Sprzątanie Świata, zbiór puszek) – nadmienia Adam Zydroń.
Uzupełnieniem tych działań jest redagowanie przez uczniów pod kierunkiem nauczyciela Bożeny Martyny szkolnej gazetki „Sami o Sobie i Szkole” (SoSiS), oraz wydawanej przez LOP gazetki „Bliżej przyrody”, której pomysłodawcą była Maria Wiśniewska-Płachta. Jeśli chodzi o język obcy, w szkole nauczany jest język niemiecki w klasach IV-VI, dyrekcja planuje jednak w najbliższym czasie wprowadzenie nauki tego języka już w klasie I. Rodzice są bardzo zainteresowani taką możliwością. Do niedawna w szkole prowadzono naukę języka angielskiego w ramach zajęć pozalekcyjnych, płatnych. Na podobnej zasadzie dzieci uczyły się tańca towarzyskiego, a także wyjeżdżały na basen do Tarnowa.
Sukcesy uczniów Szkoły Podstawowej w Sterkowcu to m.in. uczestnictwo w rozmaitych konkursach, możliwość reprezentowania swej miejscowości po latach, gdy była tylko „mało zauważalną szkółką”.
– W czasie funkcjonowania szkoły ośmioklasowej staraliśmy się uczestniczyć w olimpiadach przedmiotowych, zdarzały się sukcesy na szczeblu rejonowym, zwłaszcza w języku polskim i biologii, jednakże był to zbyt krótki czas, by zdążyć „rozwinąć skrzydła” – zauważa dyrektor. – Nasi uczniowie mają także pewne osiągnięcia na różnych szczeblach w konkursach recytatorskich i sportowych, szczególnie w tenisie stołowym i rywalizacji międzyszkolnej, jak również w rozmaitych konkursach artystycznych.
Zapytany o sukcesy szkoły, dyrektor Adam Zydroń odpowiada:
– Przede wszystkim to, że ona istnieje i systematycznie się rozwija. Jest to placówka, w której uczeń nie czuje się anonimowo. W wielu sprawach zaczynaliśmy od zera, problemów było wiele. Ważne dla ich przezwyciężenia było rozumienie sytuacji przez rodziców oraz bardzo dobra współpraca z Radą Rodziców, która starała się i stara pozyskiwać środki (m.in. poprzez organizowanie zabaw dochodowych) na potrzeby szkoły i uczniów. Chciałbym w tym miejscu bardzo serdecznie podziękować wszystkim pracującym na rzecz szkoły członkom Rady Rodziców, symbolicznie zaś wymienić nazwiska przewodniczących, z którymi pracowałem: Cecylii Piwowarskiej, Sabiny Wołek i Anny Chmielarz. Szczere podziękowania za pomoc i współpracę należą się także Radzie Sołeckiej i sołtysom Sterkowca, z którymi przyszło mi współdziałać w trakcie mej kadencji dyrektorskiej: Edwardowi Kucie, Kazimierzowi Legutce i Andrzejowi Sali, a także przedstawicielom gminy Brzesko i jej władzom oświatowym. Dzięki wspólnemu wysiłkowi okres lat 90. to pasmo istotnych zmian stopnia organizacyjnego szkoły, to pierwsi absolwenci, a także rozbudowa i modernizacja bazy lokalowej. Dobrze by było zakończyć wreszcie wszystkie te prace budowlane, potrzebujemy jednak poważnych nakładów inwestycyjnych na odwodnienie budynku szkolnego, ta sprawa blokuje bowiem urządzenie otoczenia szkoły. Chcielibyśmy w przyszłości dołączyć do obiektów szkolnych boisko z prawdziwego zdarzenia, a może salę gimnastyczną. Przy zwiększonych środkach finansowych dla naszej szkoły moglibyśmy wreszcie dokończyć organizację pracowni komputerowej, stworzyć tak potrzebną pracownię do nauki języków obcych i uzupełnić wyposażenie w sprzęt i pomoce dydaktyczne.
SJK
—
SJK
Materiał z internetowego archiwum BIM – Brzeski Magazyn Informacyjny
wrzesień – 2001
Opublikuj komentarz